nov
Gluren bij de Buren, een inspirerende middag vol techniek en digitale geletterdheid
Bij basisschool De Ontdekking stond onlangs de deur wagenwijd open voor collega’s uit het onderwijs. Vanuit Meer Techniek in de Klas werd hier een inspirerende bijeenkomst georganiseerd: Gluren bij de Buren. Een middag door mensen uit het onderwijs, voor mensen uit het onderwijs, met vijf afwisselende workshops boordevol praktische kennis, ideeën en inspiratie.
Robots, programmeren en digitale geletterdheid
Eddy Vos van Devoxx4Kids liet de deelnemers kennismaken met de mBot van Makeblock – een gebruiksvriendelijke robot waarmee leerlingen spelenderwijs leren programmeren. Een ideale manier om technologie tastbaar te maken in de klas.
Daarnaast nam Meindert Jan de bezoekers mee in de wereld van de conceptkerndoelen Digitale Geletterdheid van SLO (Stichting Leerplan Ontwikkeling). Hij lichtte niet alleen toe wat deze kerndoelen betekenen voor het onderwijs, maar gaf ook inzicht in de tijdslijn waarop ze definitief worden vastgesteld. Zo weten scholen precies waar ze aan toe zijn.
Aan de slag met Green Screen en techniek in de klas
In een andere workshop liet Menno zien hoe eenvoudig en leuk het is om met een Green Screen Box te werken in de klas. Door leerlingen zelf filmpjes te laten maken met digitale achtergronden, worden creativiteit en techniek op een natuurlijke manier gecombineerd.
Berndt nam de aanwezigen vervolgens mee in een leerlijn techniek. Samen werd er nagedacht over concrete, praktische opdrachten die direct inzetbaar zijn in de klaspraktijk – van bouwen en ontwerpen tot onderzoeken en presenteren.
Chris presenteerde de missies van de FIRST® LEGO® League. Deelnemers mochten zelf aan de slag met de robot. De regiofinale waar men zich van de FIRST® LEGO® League wordt georganiseerd door Knooppunt Techniek, aanmelden is nog mogelijk.
Samenwerking in de praktijk
Tot slot vertelde Lidy Hazeleger over de samenwerking tussen TechnoDiscovery en de Eben Haëzerschool bij het implementeren van de programmeerleerlijn. Een mooi voorbeeld van hoe onderwijs en techniekondersteuning samen kunnen zorgen voor duurzame vernieuwing binnen scholen.
Nieuwe kennis, nieuwe inspiratie
De bijeenkomst was gratis toegankelijk voor geïnteresseerde leerkrachten. En dat bleek een schot in de roos: de middag zat vol inspiratie, kennisdeling en enthousiasme. De bezoekers gingen na afloop niet alleen met nieuwe ideeën, maar ook met hernieuwde energie naar huis.
“Gluren bij de Buren” laat zien hoe waardevol het is om samen te leren, samen te ontdekken en techniek een vaste plek te geven in het onderwijs.
VRIEND WORDEN VAN TECHNODISCOVERY? INFORMEER NAAR DE MOGELIJKHEDEN.
STUUR EEN MAIL NAAR INFO@TECHNODISCOVERY.NL.